A modernek mostani átalakítási lendületét még egy veszélyes új vonás jellemzi. Rájöttek, hogy mégiscsak kell valamilyen hagyomány, ezért nekiálltak átalakítani a múltat is. Az USA-ban például a New York Times 1619-mozgalma és a szobordöntések is az új múlt előállításának jelei, sokan már az újraalapítás kifejezéssel próbálkoznak.
Reménykeltőnek tartom, hogy a kizárás végül sehol sem bizonyult sikeresnek, az emberek hosszú távon nem tűrik, hogy az egyéni felelősség kimutatása nélkül valamilyen tulajdonságuk alapján bűnösnek nyilvánítsanak és emberi méltóságuktól megfosszanak embereket. A kizárók pedig rendszerint felszámolják önmagukat, egy idő után egymást is kizárják vagy elteszik láb alól. Látható, hogy ha mondjuk a woke-hívek némelyike nem politikailag korrektnek ítélt hangot üt meg, vagy kibeszél a kórusból, akkor azt az „igaz” ultraforradalmárok intézik el, mint Robespierre Dantont. Tulajdonképpen ebben következetesek.
Akkor miért reménykedik, ha ilyen tendenciákat lát?
Azért vagyok mégis reménykedő, mert annak ellenére, hogy a modern demokratikus politizálás automatikusan az érvek élesedésével és a szélsőségek felerősödésével jár, a politikai közösség fenntartásához mégiscsak kell bizonyos összetartozás-érzet, ami bevonást kíván. Gyenge emberek viszont nem képesek közösséget összetartani, márpedig a pszichológia szerint, aki kizárni akar, az tulajdonképpen a saját gyengeségét leplezi, ideig-óráig. Úgy vélem tehát, hogy az átmeneti korszak még hosszan elnyúlik.
A következő tíz év véleményem szerint a bevonók és a kizárók küzdelme lesz,
és nemigen lesznek szabályok. Azokat a vezetőket pedig még nem látni, akik akkora súllyal bírnak, hogy a jelenleg beállt frontokat jelentősen el tudnák mozdítani. Ha viszont marad a woke-hatalom és -befolyás, szövetkezve a ballib technokráciával, akkor egyre többen lesznek, akik úgy érzik, hogy nem hallatszik a hangjuk és nincs képviseletük. Ezek a David Goodhart-féle „valahol”-ok, Charles Murray-nél azok, akiknek nem jó az irányítószámuk, illetve azok a kékgallérosok és a fehérgallérosok alsó rétege, akik Trumpra szavaztak. A gazdasági alapok és a képviselet elvesztése a reménytelenül lecsúszók közé, az underclassba sodorhatja az embereket, ami a szélsőségeknek kedvez.
Elhelyezhető ebben a képletben a magyar miniszterelnök is?
Magyarországot tekintve Orbán Viktor teljesítménye kivételes, de a világban még nem látom azokat a vezetőket, akik korszakalkotó áttörést hoznának. Ezért mondja a miniszterelnök, hogy bárcsak lenne már egy-két ország Európában, ahol a vezetők észreveszik, hogy mi is történik. És akkor még nem beszéltünk a szükséges munkáról, amit az élet különböző szféráiban el kell végezni, csak hogy visszautaljak a globális akadémiai világban, vagy a nyilvánosság és a zseniális nyelvpolitikai leleménnyel „közösséginek” nevezett médiában fennálló erőviszonyokról. Ezt nem tudják politikai vezetők elvégezni a gyerekeik és unokáik egészséges testi, lelki és szellemi fejlődését szem előtt tartó emberek helyett. Hétköznapi tettekre van szükség, mert nagyon igaz, amit Reagan elnök mondott: „A szabadság mindig csak egy nemzedékre van a megszűnéstől. A gyerekeink nem öröklik, mint valami tulajdonságot. Harcolni kell érte, meg kell védeni, és át kell adni nekik, hogy aztán ők is így tegyenek a következő nemzedékkel.” Ez tehát azt jelenti, hogy erősödő proxy-háborúkra kell számítanunk: amikor valamelyik amerikai közéleti személy Magyarországot előnytelen összefüggésben említi,
akkor az a szervezett proxy-háború része.
De lesznek partizánakciók is: a balos elismertség érdekében szimbolikusan bele kell rúgni Orbánba vagy Magyarországba. Gondoljuk csak meg, az USA-nak mindössze 10 államában él 9 milliónál több ember, 42-ben ez alatti a lélekszám. Mi lenne ott, ha egy „kis” állam kormányzója elkezdene kibeszélni a főáramból? Ezt a kérdést teszik fel az amerikai és európai partizánok maguknak. Ami igazán aggasztó, hogy ez kapóra jön a geopolitikailag minket versenytársnak és ezért gyengítendőnek tekintő nemzetállamoknak vagy üzleti érdekköröknek. Nincs más utunk, mint követni Madách Istenének parancsát: Ember küzdj és bízva bízzál!
Mi más úton járunk, mint Nyugat-Európa, vagy csak le vagyunk maradva ugyanazon az úton?
Szerintem nincs másik út, a Nyugat a sorsunk. Az észjárásunkban van az évezredes történelmünkből és geopolitikai pozíciónkból fakadó némi keleti tér- és időérzékelés, de nem tudunk és nem is érdemes kilépni a nyugati kontextusból és sorsközösségből. Szép a Kert-Magyarország elképzelése, de Németh László sem ment el gazdálkodónak. Vannak persze, akik elmentek, de kevesen. Szerintem nem tudunk más úton járni, mint amit a minden embert jellemző igazságérzet és biztonságvágy diktál itt nyugaton. Anyagi-szellemi értelemben
a Nyugat a sorsunk, de azon belül megvan a szuverenitásunk:
ha termelünk gondolatokat, ha sikeresen fenntartjuk népességünket és politikai-kulturális közösségünket, akkor precedenst teremtünk, és még mások is kedvet kaphatnak. Ezért vagyunk veszélyesek, ezért vívják nálunk a proxy-háborúkat.
A mai nyugati popkulturális utalásháló nem a jobboldalnak kedvez, mintha hátrányban lennénk a zeitgeisthez, a korszellemhez képest, legalábbis annak egyik domináns részével szemben. A párhuzamos struktúrák építése viszont magában hordozza a gettósodás veszélyét. A mi narratívánk direkt működik, a baloldalé fű alatt, a háttérben. Mit tehetünk?
Mi a magunk világában meg vagyunk győződve arról, hogy az a szó, hogy érdem, jelent valamit: kialakítja a tekintélyek rendszerét, a hierarchiát, egészen olyan ősi dolgokig, hogy ki köszön kinek előre. Emberképünk nem a potyautast, hanem a családot helyezi a középpontba: azzal számolunk, hogy ez mindenki számára vonzó, és az érdemek révén kívánnak boldogulni. Vannak azonban, akik a tekintélyek, hierarchiák, érdemek világát le akarják rombolni.
Szerintük nincs érdem, csak privilégium, vakszerencse és nivelláció.
És az ő szemükben mi nem következetes, hanem merev; nem kiteljesedést kínáló, hanem másokat korlátozó társaság vagyunk. A normalitásnak a mai világban két intézmény a végvára: egyrészt az alkotmányok, mert azok módosításához minősített többség kell, másrészt a titkosszolgálatok, hiszen ezeknek nincs mérlegelési lehetőségük, gondoskodniuk kell a biztonságról, vagyis, hogy senkit ne robbantsanak fel az utcán. Ilyen magasra teszem a lécet, amikor azt mondom, hogy nem elég saját körben észt osztani, hanem a privát világunkon túl is minden új és régi csatornán erősítenünk kell az emberek bensőjében meglévő normális elképzelést az egyenlőségről, az igazságosságról és érdemről. Reagan imént idézett mondása nagyon érvényes, ha figyelembe vesszük, hogy például a mai huszonévesek sem tudják, hogy a tizenévesek kiféle-miféle influenszereket követnek.
A baloldal általában nem tartja szociálisan elég érzékenynek a jobboldalt, és az osztogató skandináv modelleket ajánlja figyelmünkbe, miközben amúgy itthon is jóléti állam van, szociális rendszerrel, maximum kicsit meritokratikusabb felfogásban. Mi sül ki az érdemalapúság és a szociális érzékenység együtteséből?
Feltétlenül szükséges a leszakadó rétegek felzárkóztatása; elsősorban azoké, akikben van akarat és képesség, hogy aztán ők segíthessenek másoknak. Nagyon helyes az is, hogy emellett egy kormány a gyerekeket vállaló dolgozó családokat, magyarán a jövőt a vállukon viselő polgárokat is támogatja. Azt is helyesnek tartom, hogy a kormány visszatért a természetjogi szabadságfelfogáshoz, amely szerint csak azt tedd másnak, amit szeretnél, hogy veled is tegyenek. Ez sokkal átfogóbb, mint a felvilágosulás szabadságeszméje, miszerint addig ér az én szabadságom, amíg nem sértem a tiedet. Utóbbi ugyanis nem számol az emberi természettel, hogy az erőfölényben lévő fél általában hajlamos úgy tekinti, hogy a másik szabadsága nem sérül. Ha valaki eltakarja a kilátásomat, és szerinte ez engem nem korlátoz, de nincs pénzem bíróságra, akkor csak a jóindulatára számíthatok. Ugyanez igaz a nagy rendszerekre, például a gazdaság világára, a kapitalizmusra is. A felvilágosodás kapitalizmusában gyakorlatilag nincs korlát, a haszonelv mindent felülír. Ha azonban a kapitalizmust a befektetés és hozam logikájaként értjük, akkor minden emberi tevékenységünket értelmezhetjük ezzel a logikával. Tehát a szeretteim számára jobb életkörülmények teremtése céljából hozam reményében időt fektetek a tanulásba, dolgozom, gazdálkodok. Ez mindig is így volt.
A befektetés, a hozam, a kereskedelem nem kapitalista találmány.
A monopóliumépítés vagy a piaci kizárások más formái korlátozzák az emberi szabadságot és a képességek kibontakoztatását. Az innovációt mindig verseny hozza létre, a verseny pedig a vállalkozó kedvűeket vonzza, akik között persze lesznek gátlástalan versenyzők is. Itt van szükség arra, hogy az állam biztosítsa a tisztességes munkáért tisztességes bér és haszon elvének érvényesülését.
Mit kezdjünk az áldozati kultúrával?
Áldozati lélekkel nem érdemes leélni egy életet. Aki áldozatnak, vesztesnek érzi magát, az hogyan akar influenszer lenni, hatni akárkire? „Figyelj, elmondom neked, hogy mi van, és ha elfogadod, követsz, akkor te is lehetsz áldozat!” Nem éppen vonzó ajánlat. Inkább a miniszterelnök felszabadult reményteliségét ajánlom mindenkinek. Az út, az igazság és az élet nem változik, még akkor sem, ha a kizökkent időben néha úgy érezzük is. Így lehet elviselni a beszólásokat. Sokkal fontosabb teendőink vannak annál, mint hogy hagyjuk az energiánkat elszivattyúzni. Az ógörög energeia kifejezés annyit tesz: jelenlét.
Az ellenzék szerint Orbán csak leszakadó rétegeket teremtett.
Ez nem igaz. A lakosság megtakarítása és fogyasztása emelkedett, az eladósodottsága pedig csökkent 2010 óta. Akik ezt tagadják, azok nem törekednek tárgyilagosságra, hanem a Michel Foucault-féle taktikát követik,
aki szerint nem számítanak a tények, hanem csak a narratíva uralása,
az „elnyomó”, valójában csak nem az ő álláspontjukat képviselő hatalom megsemmisítése. Az általuk elképzelt társadalomban nem számítanak a tények, sőt, mint arról korábban beszéltünk a saját véleményük sem. Foucault saját szavaival élve: „ne kérdezd, ki vagyok, és ne kérd, hogy maradjak az, aki vagyok”. A társadalom számukra nem generációkon átívelő rendszer, hanem alkalmi kapcsolatok hálója, ahol „senki és semmi nem számít, kiszabadulsz az arcod, múltad, identitásod börtönéből” – legalábbis ezt írta 1975-ben a kaliforniai Death Valleyben (a Halál völgye) a francia gondolkodó.
Azaz téves az a modern felfogás, miszerint csak a gondolat a fontos, a személy pedig, aki mondja, nem számít – holott épp az illető személye az, ami hitelesíti vagy hitelteleníti a gondolatot?
Így van, a gondolat és az azt kimondó hitelessége együtt számít. Ebbe belefér, hogy mindannyian esendők vagyunk és olykor elkövetünk hibákat. A Foucault-féle szélsőséges logikában van még egy csavar, hiszen például szerintük egy fehér hetero férfi mégsem szabadulhat ki a múltja börtönéből.
Mit vár 2022-től?
Azt várom, hogy győz a Fidesz. Bár a többi párt a hatalom megragadása érdekében összeáll, de a tagadáson túl nincs olyan társadalomgazdasági, nemzetpolitikai vagy kulturális értelemben vett közös elképzelésük, amely a választók többségének támogatását bírná. De ennek ellenére a következő egy év a Fidesz számára a saját hibái és a vetélytársak agresszivitása miatt botrányokkal terhes vesszőfutás lesz. Lesznek lejáratások és fenyegetések,
szégyenérzetet akarnak majd kelteni a potenciális jobboldali választókban, és egyáltalán a magyarokban Orbán miatt
– olyannyira, hogy szalonképtelennek beállítva a választó még a saját elmúlt tíz évének tényeiről is hajlandó legyen megfeledkezni. Fontos, hogy azok döntsenek az itt élők sorsáról, akik itt élnek a Kárpát-medencei sorsközösségben, ezért meg kell akadályozni az akár keleti, akár nyugati beavatkozást a magyar választásokba. Szerintem most vagyunk olyan anyagi, szellemi és lelki állapotban, hogy a következő tíz évet ne áldozatként, hanem a küzdelmet élvezve tovább építsük életvilágunkat és javítsuk Magyarország relatív helyzetét a világban.
Fotók: Földházi Árpád